hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, February 05, 2006

Dag 36: De mooiste preek


Dagblad Trouw brengt momenteel een serie over de mooiste preekfragmenten. In de elfde aflevering werd gekozen voor een fragment van John Henry Newman(1801-1890). Ik werd inderdaad direct gegrepen door de tekst, waarin de katholieke priester zijn toehoorders vraagt wanneer zij zich voor de eerste maal afvroegen ‘Waartoe zijn wij op deze wereld gezonden?’. Hoe kan de lucht en leegte van het leven je soms aangrijpen, zo spreekt hij zijn gemeente toe. Zelf word je daardoor ook regelmatig overvallen. De zondagse dienst biedt dan vaak troost en bemoediging. Steeds opnieuw met een oproep om te vechten tegen het kwaad van de wereld en in jezelf. Een zondag zonder kerkgang ervaar ik dan ook vaak als een leegte. Maar als u mij nu vraagt, wat is de mooiste preek die je ooit gehoord hebt, dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Overigens heb ik wel ervaren dat niet altijd een preek, maar ook een mooi lied in de zondagse dienst je kan oppeppen om na de dienst met hernieuwde moed te vechten tegen het kwaad van de wereld en in jezelf. En zo vormt de bijbel een inspiratiebron, die je ook in de politiek geen dag kunt missen.

De zondagse kerkgang voert overigens de komende tijd naar de Hervormde dorpskerk. Dit vanwege een grondige renovatie van de Maranathakerk, zoals op de foto te zien is.

1 Comments:

At 5:29 AM, Anonymous Anonymous said...

Mooie preek!
bdb

 

Post a Comment

http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home