hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, November 20, 2006

Dag 325: De overheid


Moet de overheid andere religies beteugelen of vrijlaten? Over deze vraag sprak ik vanavond met een aantal andere vrouwen. Uitgaande van de scheiding van kerk en staat mag de overheid zich niet bemoeien met religie. Maar aan de hand van een voorbeeld zal ik proberen aan te geven dat dat soms wel heel moeilijk is. Neem nu het luiden van de kerkklokken, een eeuwenoude traditie in Nederland die we vanzelfsprekend vinden. Nu wordt er ergens een moskee gebouwd en klinkt regelmatig de oproep tot gebed voor de moslims. Wat als er nu mensen zijn die daarover klagen? Moeten we dat dan verbieden? Ja maar, waarom mogen dan de kerkklokken wel luiden en mag de moskee niet oproepen tot gebed? Of moeten we dan allebei die godsdienstuitingen verbieden. Persoonlijk vind ik dat de overheid het luiden van de kerkklokken niet mag verbieden, omdat het zo’n prominent onderdeel vormt van onze cultuur. Maar als je uitgaat van scheiding van kerk en staat mag de overheid de moskee ook niet het zwijgen opleggen. En voor veel mensen is dat toch net een stap te ver.