hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, April 29, 2009

Explosievenonderzoek

Ook het strontdijkje is onderdeel van de dijk langs het Steurgat die versterkt moet worden. (foto Leen Kieboom)


Deze week had ik ineens een mailtje van AVG GeoconsultHeijen B.V. in mijn mailbox. Het bedrijf is in opdracht van Waterschap Rivierenland bezig met een explosievenonderzoek langs de rivier de Rijn (Lek, Nederrijn) en het Steurgat-Bergsche Maas. Om een goed beeld te krijgen van de situatie langs het gebied van de Steurgat-Bergsche Maas tijdens de Tweede Wereldoorlog, zoekt het bedrijf op meerdere manieren naar informatie, zoals het gemeentearchief, het CAD, het NIMH etc. Maar ook maken ze voor hun onderzoeken regelmatig dankbaar gebruik van informatie die heemkundekringen / historische verenigingen in huis hebben. En zo kwamen ze via de Historische Vereniging Werkendam en de Werken c.a. weer bij mij terecht. Omdat het frontgebied aan het einde van de Tweede Wereldoorlog langs de Bergsche Maas/Amer lag, heb ik ze doorverwezen naar Archiefkring Hank.