hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, January 04, 2010

Kritisch over de hoogwateroefening HEXA



Van een vrijwilliger dijkwachter kreeg ik kritische opmerkingen over de hoogwateroefening HEXA.

"Ik heb mij als vrijwillig aangemeld om als dijkwacht mee te helpen in geval van hoogwater. Ik hou als inwoner van het werkgebied ook graag mijn voeten droog. De oefening HEXA vond ik bedroevend en zeer amateuristisch verlopen. Ik heb dit ook in de evaluatie kenbaar gemaakt. Echter het eveluatie bericht ontvangen uit Tiel maakte melding van, op enkele strubbelingen na, een goed verlopen oefening. Ik heb natuurlijk geen inzicht in wat er hoger in de bestuurlijke keten is gebeurt maar op het basale niveau van de dijkbewaking was het bedroevend georganiseerd voor zo’n professionele organisatie. Wiens werk het is in het geval van calamiteiten alles goed te laten verlopen. Een ding dat van belang is in geval van een calamiteit is n.l. de communicatie. Het eerste van we te horen kregen toen we de spullen benodigd voor de dijkwacht uitgereikt kregen was dat de satelliet telefoons het niet deden. Maar al hadden ze het gedaan het gros wist niet eens hoe we die dingen moesten bedienen. Kortom een lachertje. Een kapitaal aan instrumentarium dat nutteloos aan de kant wordt gewerkt. Kunt u achterhalen wat er met de evaluatie informatie is gedaan. We gaan de winter in en hoogwater hebben we zo maar voor de deur. Het zou droevig zijn als het wiel dan nog moet worden uitgevonden".

De hoogste tijd om toch maar eens vragen te stellen over het verloop.