hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, July 06, 2010

De Blauwe Stad


Al tijdens mijn raadslidmaatschap was ik gefascineerd door het project van de Blauwe Stad in Groningen. Op mijn blog op 9 februari 2006 schreef ik er voor de eerste maal over. Met het volgende intro: “In het Brabantse Land van Heusden en Altena, vlakbij de Biesbosch, ligt het gebied van de Blauwe Stad. Hier wordt vanaf 2008 het meest spectaculaire landschapsproject sinds de drooglegging van de IJsselmeerpolders gerealiseerd. Hart van het plan is de aanleg van een nieuw meer van zo’n 8 km2, vergelijkbaar met de Reeuwijkse Plassen of het Sneeker Meer. Rondom het meer worden nieuwe natuurgebieden, recreatieve voorzieningen en woningen gebouwd, verdeeld over unieke woonlocaties in het gebied”. Destijds vergeleek ik de plannen voor de Blauwe Stad met die voor de ontpoldering van de Noordwaard in de Biesbosch. Anno 2010 blijkt dat er veel misgegaan is rondom de Blauwe stad. Er ligt nu een zeer kritisch rapport van de Noordelijke Rekenkamer. Toch zijn ondernemers ook positief over het project. Hoe zal het straks de Noordwaard vergaan?

http://www.binnenlandsbestuur.nl/