hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, August 26, 2010

Zwerven door Rivierenland (4)

De Vrouwe van Brakel
Dijken, dijken en nog eens dijken
Monument voor Koning Willem III in Dreumel




Op de vierde dag van mijn fietstocht heb ik 34 foto's gemaakt. Een mix van foto's van monumenten ter herinnering aan dijkdoorbraken, dijkherstel, verdwenen steenfabrieken, oorlogsmonumenten en meer. De historie ligt er voor het oprapen. Het is dus moeilijk kiezen tussen al die plaatjes. Het beeld van de vrouwe van Brakel mag niet ontbreken. En het ereteken ter herinnering aan een bezoek van Koning Willem III vanwege de watersnood in 1855, volgens mij in Dreumel. Overigens mag wel gezegd worden dat sommige dijktaluds er prachtig uitzagen vanwege de vele bloemen. Gele kamille en sint jacobskruiskruid, paarse en witte klaver en blauwe korenbloemen(?). Daar heb ik helaas geen foto van genomen.