hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, November 24, 2010

Cruquius of Leeghwater?


Vanavond mocht ik een lezing bijwonen over de oude schoolplaten collectie van Arie van Oord. En wat tref ik aan tussen al die schoolplaten? Het stoomgemaal ‘Leeghwater’. Natuurlijk direct gezocht in het boek ‘Het water de baas’ over al die gemalen. Gelukkig vond ik al snel een vergelijkbare foto, maar dan met de naam Cruquius. Een gemaal dat is gebruikt om de Haarlemmermeer droog te malen tussen 1849-1852. In totaal drie gemalen (Cruquius, Leeghwater en Lijnden) waren toen continue in bedrijf voor het droogmalen en daarna uiteraard voor het droog houden van het nieuwe land. De Lijnden en de Leegwater zijn in de loop van de 20e eeuw gemoderniseerd. Het gemaal Cruquius is in 1932 buiten bedrijf gesteld en is thans in gebruik als museum. Niet duidelijk is voor mij nu waarom het stoomgemaal op de oude schoolplaat Leeghwater heet, terwijl het volgens het boek Cruquius heet.

1 Comments:

At 10:21 AM, Blogger Unknown said...

Ik woon direct naast het gemaal Cruquius en kan bevestigen :
het gemaal op de schoolplaat is NIET de Cruquius .

 

Post a Comment

http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home