hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, December 31, 2010

Rug aan rug woningen

In het cultuurhistorisch onderzoek van het deel voor de dijkverzwaring langs de Sleeuwijkse dijk staan ook de rug aan rug woningen beschreven.

Op de cultuurhistorische waardenkaart van de provincie Noord-Brabant staat een object met cultuurhistorische waarde aangegeven, bestaande uit een zestal arbeiderswoningen uit het laatste kwart van de 19de eeuw die binnendijks aan de voet van de dijk staan. Bijzonder is dat deze woningen rug-aan-rug zijn gebouwd. Deze bouwmethode werd vóór de introductie van de Woningwet 1901 toegepast om tegen een lage investering woningen voor de armste bevolkingsklasse te realiseren. Dit woningtype, dat zich kenmerkte door kleine vertrekken, gebrekkige daglichttoetreding en eenvoudige sanitaire voorzieningen, werd  voornamelijk in grote steden gebouwd. Vermoedelijk zijn de arbeiderswoningen aan de Sleeuwijksedijk door een lokale baas gebouwd om werklieden te huisvesten die in de beurtvaart of griendteelt hun brood verdienden. Ondanks dat de indeling van deze woningen grotendeels is gewijzigd (woningen zijn samengevoegd) en de beeldkwaliteit door aan- en uitbouwen tegenwoordig beperkt is, zijn de woningen vanwege hun typologische zeldzaamheden van architectuurhistorische waarde.
 
Links zijn de rug-aan-rug gebouwde arbeiderswoningen zichtbaar

De cultuurhistorische waarde van de woningen is vooral gelegen in het bebouwingstype, dat niet veel meer voorkomt. Omdat rug aan rugwoningen in het algemeen zeer klein zijn, geen of weinig buitenruimte hebben en bouwtechnisch matig of slecht geconstrueerd zijn, werden ze tijdens de saneringsoperaties van de jaren 60 en 70 van de twintigste eeuw massaal afgebroken.