hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, May 26, 2013

Houden zwanen van forten?


Jonge zwanen bij fort Altena

Al een paar maal was me tijdens het geven van een rondleiding op fort Altena het zwanennest opgevallen. Een groot nest ook in de fortgracht. Vlakbij de A27, maar toch rustig genoeg om er vijf eieren uit te broeden. Zaterdag zag ik voor het eerst de vijf zwanenjong op het nest bij moeder zwaan. Vader zwaan hield de wacht. Vlak naast het zwanennest lag overigens ook nog een eendennest.

Of het toeval is of niet, maar bij fort Giessen zag ik vorige week ook al een broedende zwaan. Vlakbij liepen twee lammetjes en toen die wat al te dicht bij het nest kwamen, liet moeder zwaan haar ongenoegen duidelijk merken. Of de eitjes in dat zwanennest ook al uit zijn weet ik niet. Maar het is wel bijzonder dat bij beide forten zwanen kennelijk een rustig plekje vonden om hun kroost op de wereld te zetten.

Lammetjes die iets te dicht bij het zwanennest willen kijken