hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, May 19, 2013

Radiobaken (2)

Robbert van der Horst met zijn geheime schatkist

De radiozender voor de live uitzendingen van het Radiobaken waren verstopt in een soort geheime schatkist. Uit de laatjes kwam steeds weer een andere schat tevoorschijn. Zoals oude foto's van bijvoorbeeld het Mansfelder gemaal. Maar ook een foto van een huis met een witte stip. Ik heb nog gevraagd of hij dat verhaal van de witte stip wilde vertellen, maar ondanks zijn toezegging kreeg ik dat niet meer te horen. Maar dat huis met die witte stip had alles te maken met de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Dat huis met die witte stip lag in de vuurlinie van de Waterlinie en de witte stip was onderdeel van een ingenieus seinsysteem. Het fijne weet ik er niet van, maar tijdens de fietstocht langs de betonnen van de eerste Wereldoorlog lichtte Kees van Maastricht een tipje van de sluier op. Overigens hebben we het Mansfelder gemaal niet bezocht, hoewel we er vlak langs zijn gewandeld.