hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, February 22, 2015

Wat deed Waterschap Rivierenland in de afgelopen zes jaar in Altena?

Aanleg van het fietstunneltje in de Werkense dijk


De hele zondagavond bezig geweest om al mijn blogs door te spitten. Op zoek naar zaken die Waterschap Rivierenland in de afgelopen zes jaar heeft gedaan in het Land van Heusden en Altena. En dat was meer dan ik zelf aanvankelijk dacht. In totaal kwam uit op zestien in het oog springende zaken. Het eerste dat ik terugvond was de aanleg van het fietstunneltje in de Werkensedijk. Het werd geopend in de zomer van 2009. De aanleg van het tunneltje had destijds heel wat voeten in de aarde. Aanvankelijk wilde Waterschap Rivierenland niet meewerken omdat het tunneltje in een regionale waterkering is gebouwd. Mocht ooit de Merwededijk doorbreken en de Werkense polder vollopen dan kan het tunneltje een zwakke plek zijn. Het tunneltje kan afgesloten worden met een schuif die vanuit Tiel wordt bediend. Eens in de vijf jaar wordt geoefend of alles goed werkt, zo werd het tunneltje medio 2013 getest.