hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, June 07, 2015

Oude economie, nieuwe gebouwen; nieuwe economie, oude gebouwen

Vergeten een foto te maken van de Onderzeebootloods zelf, maar de havendienst die langsvoer demonstreerde wel even haar blusapparatuur.

Nog niet zo lang geleden las ik in de Volkskrant over de nieuwe economie. En haar voorkeur voor oude gebouwen. Zaterdagavond mocht ik weer eens ronddwalen in zo'n oud gebouw. Deze keer in de Onderzeebootloods in Rotterdam, of liever gezegd op Heijplaat, waar ooit een bloeiende scheepswerf lag. Maar de gebouwen raakten leeg. Creatieve ondernemers toverden een van de oude loodsen om tot feestlocatie en zo mochten we zaterdag avond met de Persgroep feest vieren met Jan Smit, Ali B en een live show van Q-music. Een prachtige plek voor zo'n mooi feest. Overigens is op diezelfde plek de afvaart van de waterbus in Rotterdam, zo mocht ik vorig jaar al eens vanaf Heijplaat naar Rotterdam varen tijdens een korte fietsvakantie en een overnachting bij zus Dorothe in Spijkenisse.

Overigens is Heijplaat niet de enige plek waar oude gebouwen een nieuwe bestemming krijgen. Zelf werk ik in Den Bosch in de voormalige Gruyterfabriek. En op Fort Altena mag ik regelmatig rondleidingen geven, ook een oud gebouw dat een nieuwe bestemming heeft gekregen; een prachtig voorbeeld van nieuwe economie. Het illustreert mooi hoe inderdaad de nieuwe economie oude gebouwen omarmd. En niet net als in de oude economie, maar steeds nieuwe gebouwen uit de grond stampt.