hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, July 03, 2015

Geotextiel inzetten tegen piping

In 2009 moet ik tijdens mijn fietstocht langs de Lek ook langs Opheusden zijn gekomen, toch kon ik geen foto vinden. Op bovenstaande foto zien we Rhenen langs de Lek

Opnieuw kreeg ik een uitnodiging voor een proef met geotextiel bij de dijkverzwaring. Al jaren spreken we in de commissie Waterveiligheid over de toepassing van geotextiel.  De eerste uitnodiging was ergens rond de verkiezingen, maar werd op het laatste moment afgeblazen. Deze keer wordt woensdag 8 juli bij Opheusden een officieel moment gehouden, waar deze innovatieve techniek van dijkverbetering wordt toegepast, vooral om piping tegen te gaan. De innovatieve methode zou weleens tot forse besparingen bij dijkbezwaringen kunnen leiden.