hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, June 04, 2017

Bevers in het Boomgat


Op de bovenste foto is nog net de staart te zien, op de onderste foto heeft de bever zich omgedraaid om weer het water in de glijden.

 

Een rondje door de Noordwaard zorgt altijd voor verrassingen. Terwijl ik eigenlijk op zoek was naar vogelaars die zich vergaapten aan het nest (zee-vis) arenden, vond ik 'beveraars'.  Wat bleek, bij de brug over het Boomgat had zich een beverpaar genesteld. En fotografen en natuurliefhebbers met verrekijkers vergaapten zich aan het paar. Onder hen zelfs een aantal Vlamingen, waarschijnlijk van de camping aan de Witboomkil.  Hoewel ik vaker met een bevertocht ben meegevaren en bevers heb gezien, was dit nog meer speciaal. Gewoon vanaf de brug in spanning wachten tot de bevers weer opduiken. Een maal lukte het een bever vast te leggen. Op het moment dat twee bevers tegelijkertijd langs de oever zwommen, was het al te donker om een goede foto te maken.