hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, August 01, 2018

De kroonjuwelen van Jan Blanken



Werkendam heeft zijn ir. Blankenstraat, maar Vianen heeft een Jan Blankenweg

Vandaag een bezoek gebracht aan het Stadsmuseum in Vianen voor de expositie 'de kroonjuwelen van Jan Blanken'. Mooi om te zien hoe het werk van deze waterstaatkundige nog overal zichtbaar is in onze omgeving. Zo was hij de bedenker van het Zederikkanaal tussen Vianen en Gorinchem, dat later werd omgevormd tot het Merwedekanaal. Tijdens mijn fietstocht naar Vianen en terug heb ik het kanaal vele kilometers gevolgd. Heen wist ik nog niet dat Jan Blanken de plannenmaker was, terug wel. En dan wordt zo'n fietstochtje toch weer anders als je de historie van zo'n kanaal kent. In het museum overigens ook een mooie film van het droogdok in Hellevoetssluis, ook een plan van Jan Blanken. 

De inundatievelden in Altena en rondom Gorinchem en Leerdam

Jan Blanken bouwde zeven militaire inundatiesluizen

En dan natuurlijk de zeven miltaire inundatiesluizen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie die Jan Blanken heeft gebouwd. Waaronder de sluis bij Woudrichem en de Papsluis. In de exposities waren mooie foto's te zien van de sluis bij Woudrichem, maar van de Papsluis kon ik geen foto vinden in de expositie. Wel een beetje jammer. Maar de expositie is een bezoekje zeker waard, voor iedereen die iets heeft met watererfgoed. En dat ik de expositie een dag later bezocht als Wiebe de Ringh van de Wilhelminasluis in Andel? Puur toeval, mijn bezoekje stond al langer gepland.