hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, April 30, 2019

Een beeldbank van boerderijen

Beter goed gejat dan slecht bedacht. Dat was mijn eerste ingeving bij het zien van de beeldbank van boerderijen in de Alblasserwaard-Krimpenerwaard-Vijfheerenlanden van stichting Boerderij & Erf. 

Boerderij Jagershof in Uppel


Waarom zetten we zoiets niet op voor het Land van Heusden en Altena? Ook daar staan vele monumentale boerderijen met soms een eeuwenlange historie. Erfgoed dat gekoesterd moet worden en niet zomaar verloren mag gaan, zoals recent is gebeurd met een rijksmonumentale boerderij in Nieuwendijkk. Zo heb ik al eens gezocht naar de oudste boerderij in Altena, ik kwam uit bij een boerderij in Andel. Maar of dat echt de oudste boerderij is, daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken. 

Boerderij van de ruilverkaveling  aan de Midgraaf  'Geduld en Volharding' 

In een nieuwsbrief van Boerderij & Erf kwam ik ook een artikeltje tegen over wederopbouwboerderijen. Boerderijen die gebouwd zijn na de Tweede Wereldoorlog en tijdens de ruilverkaveling. Vooral boerderijen van na de ruilverkaveling zijn interessant. Ze zien er vaak wat armoedig uit, maar het zou toch jammer zijn als juist die panden met hun specifieke architectuur zouden verdwijnen. Kortom, wie helpt bij de inventarisatie van al die boerderijen? 

Foto ergens in Altena gedateerd 1960 (Beeldbank Streekarchief)