hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, April 05, 2019

Geen klant, maar een ingeland?

Tijdens de introductiedagen van het nieuwe bestuur van Waterschap Rivierenland is gesproken over de ontwikkeling van de organisatie. Een van de onderdelen van de organisatieontwikkeling is het benoemen van zeven kenmerken van Waterschap Rivierenland. 


Zijn onze inwoners klanten van het waterschap?


In een van de zeven kenmerken wordt gesproken over 'klanten'.  Persoonlijk heb ik daar bezwaar tegen gemaakt. Een overheid heeft geen klanten. Die benaming komt vooral voort uit de opkomst van New Public Management, een poging van overheden om de prestaties en verantwoording van de overheid via marktwerking te verbeteren. Maar de overheid is geen bedrijf en inwoners zijn geen klanten. De dienstverlening van ons waterschap werkt dus echt anders dan bij commerciĆ«le bedrijven. Zeker gezien de maatschappelijke taak van de overheid mag sturen op output geen doel op zich zijn. Een inwoner kan immers niet kiezen voor een ander waterschap als hij niet tevreden is over de dienstverlening. 

Glas met het wapen van Waterschap Rivierenland

Welke andere benaming kan dan gebruikt worden in plaats van klant? Bewoner, inwoner, burger? Of toch maar het aloude woord 'ingelanden' om zo recht te doen aan de rijke historie van de waterschappen? Maar ook het woord ingelanden past niet echt in deze tijd, daarmee worden immers alleen personen bedoeld met grondeigendommen. Dan toch maar het woord ingezetenen?