hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, June 17, 2019

Maak kennis met Mustika Anggreani

Vandaag had ik een ontmoeting met Mustika Anggreani. Ze is promovendus bij Human Geography and International Development aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is docent bij de afdeling Urban & Regional Planning Brawijava University in IndonesiĆ«, waar ze ook onderzoek doet naar klimaatverandering en hoe de overheid de gevolgen daarvan kan opvangen. 
Mustika Anggreani



Voor haar promotieonderzoek doet ze onderzoek naar de kosten van participatie. Dus wat kost het om burgers te betrekken bij plannen en wat levert het op, Als case studie heeft ze gekozen voor Varik-Heesselt. Enkele vragen waren hoe het proces Varik-Heesselt is verlopen en wat de rol van Waterschap Rivierenland hierin was. Ook wilde ze weten hoe de participatie is uitgevoerd en hoe burgers werden betrokken. Maar ook hoe bewoners zelf in actie waren gekomen. Verder informeerde ze naar de kosten van de participatie, maar ook op welke manier participatie bijdraagt aan betere plannen en wat de impact van participatie is voor Waterschap Rivierenland.

Protest in Varik-Heesselt tegen de nevengeul


Boeiende vragen, maar deze in het Engels beantwoorden viel nog niet mee. Ze vroeg ook nog of het InterBestuurlijk Programma (IBP) een rol had gespeeld bij het participatieproces, mijns inziens niet omdat het besluit om in Varik-Heesselt geen geul aan te leggen is genomen alvorens het IBP is gestart. 

Protest tegen de geul tijdens het bezoek van Cora Nieuwenhuizen

Ik hoop dat Mustika mijn steenkolen Engels begrepen heeft. Ik heb haar ook enkele documenten gestuurd en toegezegd dat ze de evaluatie van het bestuurlijke proces, die wij nog niet hebben ontvangen, zal doorsturen. Overigens kreeg ik als dank nog een cadeautje dat symbool staat voor Ramayana, een epos uit het Hindoeisme. 

Mijn cadeautje van Mustika, een symbool uit het Hindoeisme