hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, December 07, 2021

Een parel voor alle vrijwilligers

 Al sinds jaar en dag worden op 7 december vrijwilligers in het zonnetje gezet. Het is alweer jaren geleden dat de gemeente Werkendam de vrijwilligerspenning in het leven riep, die jaarlijks op 7 december werd uitgereikt. De nieuwe gemeente Altena zet die traditie voort met de uitreiking van de 'Parel van Altena'.  

Krantenartikel over de vijftigjarige KVO in Hank


De uitreiking van de Parel van Altena gebeurt echter niet op 7 december, maar op de nieuwjaarsreceptie, het blijft dus nog even spannend wie de eerste 'Parel van Altena' krijgt. Bij het schrijven van deze blog moet ik overigens ineens denken aan het boek van Jan van Mersbergen 'de overwachte rijkdom van Altena'; in dat boek ging het ook over parels, maar dan in de Put bij Uppel. Maar even over de vrijwilligersprijs, het blijft natuurlijk duimen of we begin 2022 wel een nieuwjaarsreceptie kunnen houden of gewoon nog in een ouderwetse lockdown zitten. 

De KVO in Hank begon in 1951 als Boerinnenbond


Overigens mocht ik vandaag ook weer in gesprek met twee van de vele vrijwilligers in Altena, Beiden zijn actief bij de Hankse Vrouwen Organisatie (voorheen de KVO). Ze vertelden me alles over de vrouwenorganisatie waar ze actief zijn. De informatie ga ik gebruiken voor mijn artikel over de vrouwenorganisaties in de regio voor de Historische Reeks deel 30. Dat schrijven is overigens ook vrijwilligerswerk. 






https://hanviskie.blogspot.com/search?q=vrijwilligers