hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, October 14, 2021

Je zal maar zo'n raadhuis hebben......

 Al een maand lang niet geschreven op mijn blog, terwijl er toch genoeg te schrijven viel. Zoals over afgelopen zaterdag, toen ik met mijn zussen een bezoek bracht aan Hilversum. 

Een raadhuis om jaloers van te worden

Mijn zus had bedacht dat we de Dudok wandeling zouden gaan doen. Met onderweg een rondleiding in het raadhuis van de gemeente Hilversum. Het raadhuis is ontworpen door Willem Marinus Dudok, een van de grootste architecten die ons land heeft gekend. Hij was gemeentearchitect in Hilversum en moet een glazen bol hebben gehad. Het raadhuis dat werd gebouwd tussen 1928-1931 doet zelfs anno 2021 nog modern aan. De prachtige gele stenen, de diverse zuilen gangen, het goud dat hij gebruikte in het gebouw, de burgerzaal met zijn prachtige gele accenten. En de raadzaal met zijn groene 'fluisterbanken', een plek waar je even rustig kan overleggen over je politieke standpunt, zonder dat je politieke concurrenten kunnen meeluisteren. Het was in een woord prachtig!

Ook zagen we tijdens de wandeling andere ontwerpen van Dudok, maar de tijd was te kort om alles te bekijken. Jammergenoeg misten we ook een pompgemaal dat Dudok al in 1920 ontwierp. Op de site van het Dudok architectuur centrum stonden overigens nog veel meer mooie rondleidingen. Misschien komt het er nog eens van nogmaals een bezoek te brengen aan Hilversum.