hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, January 09, 2006

Dag 9: Het Jacoba van Beierendebat


Op de nieuwjaarsreceptie memoreerde Hennie Schermers het debat met politieke vrouwen dat bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1999 werd gehouden in Sleeuwijk. De organisatie was in handen van de Vrouwenraad en als voorzitter fungeerde ik destijds als gespreksleider. Zij had het leuk gevonden en zag wel wat in herhaling van een dergelijk politieke avond. In 1999 was het debat opgezet om vrouwen ook de kans te geven in debat te gaan met hun politieke opponenten. Het merendeel van de lijsttrekkers is immers een man, anno 2006 is er nog niet echt veel veranderd. Nog eens nadenkend daarover bedacht ik me dat zoiets ook regionaal opgepakt kan worden Vorig jaar hadden meerdere politieke vrouwen zich al eens op de foto laten zetten bij het standbeeld van Jacoba van Beieren, een vroege voorvechter voor vrouwen in bestuurlijke functies. En waarom dopen we het regionale vrouwendebat dan niet direct om tot het Jacoba van Beierendebat? Maar nu de hamvraag: wie wil iets dergelijks organiseren? Een bevlogen journalist misschien? Of komt er alleen een lading kritiek over ons heen als we als vrouwen iets dergelijks willen organiseren? Ik ben benieuwd naar reacties op mijn idee.