hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, March 10, 2006

Dag 69: Maritiem Werkendam


Vandaag was ik voor mijn werk bij de BKA bijeenkomst aan de Beatrixhaven. Deze keer een presentatie van twee scheepvaartbedrijven; Instalho en Concordia. Als schippersdochter voel ik me altijd net iets meer bij het maritieme bedrijfsleven betrokken als andere sectoren.

De coaster Sunergon

Terwijl het bedrijfsleven in Altena vooral kleinschalig lijkt, kwamen hier twee bedrijven aan bod die wereldwijd zaken doen. In China worden de casco’s van de schepen besteld, hier worden ze afgebouwd met degelijke Hollandse kwaliteit. Het resultaat van dat vakmanschap konden de andere BKA leden vandaag bezichtigen. Afgemeerd lag het zeeschip Sunergon van 3200 ton. Zaterdag is er een open dag op het schip. Het is nog niet helemaal afgebouwd, dat duurt nog zo’n 14 dagen. Daarna kiest de Sunergo het ruime sop om de wereldzeeën te bevaren. Eerder al werd het zeeschip Filia Antje in februari opgeleverd. Overigens sprak Cor Hoogendoorn, Instalho eigenaar en voorzitter Scheepsgroep Werkendam, ook over de aanhoudende vraag naar nat bedrijventerrein uit. Na het opknappen van de Biesboschhaven, staat nog altijd het plan voor de Beatrixhaven op de rol. Maar de scheepvaartbedrijven lijken ook altijd nog te dromen van een derde haven. Al werd dat die middag niet hardop uitgesproken.