hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, March 07, 2006

Dag 66: Het magische getal 7 (2)


Aan het begin van het jaar, op 8 januari, schreef ik op mijn weblog over het magische getal zeven. Niet wetende dat we op 7 maart (alweer die zeven!) daadwerkelijk zeven zetels zouden halen. Echt onvoorstelbaar! Vijf zetels leek me geen probleem, zes zetels zou een mooie overwinning zijn, maar zeven! Zonder kunstgrepen gewoon weer in de raad. De gok op voldoende voorkeurstemmen bleek namelijk niet uit te komen. Is zeven dan toch echt een geluksgetal? Als kind was zeven mijn geluksgetal. Zeven is een speciaal getal, het betekent in de Bijbel: "overvloed, heel veel".

Nog even op een rijtje de bijzondere betekenis van het getal zeven. Het getal zeven staat voor het verbond en in de Bijbel komt het vaak voor zoals zeven dagen van de schepping, de zeven vette en de zeven magere jaren. Er zijn zeven deugden en er zijn zeven hoofdzonden (waarover ik vele mooie interviews mocht maken). Zeven kleuren van de regenboog, zeven wereldwonderen en de uitdrukking de zevende hemel zijn bekende voorbeelden. De joden kennen de zevenarmige kandelaar, de menorah en ze vieren zeven weken na Pesach (het joodse Paasfeest) het Wekenfeest. En in een goed gereformeerd gezin hebben ze zeven kinderen, zo hield een predikant mij ooit voor.