hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, July 20, 2006

Dag 201: Vrouwenkiesrecht


Er zijn plannen om in Woudrichem een manifestatie te houden rondom Vrouwenkiesrecht. Nu is de Woudrichemse geschiedenis een onuitputtelijke bron, waar heden ten dage volop gebruik van gemaakt wordt. Maar toch vraag ik me af wanneer de eerste vrouw in de Woudrichemse gemeenteraad plaatsnam. Volgens mij is dat pas na de Tweede Wereldoorlog geweest. De allereerste vrouw in de gemeenteraad in onze regio was namelijk de Sleeuwijkse Toontje Sprengers (18 november 1872 – 21 januari 1947). Op 12 juni 1939 wordt ze gekozen tot raadslid en op 5 september 1939 wordt de nieuwe raad geïnstalleerd. Dan krijgt Toontje Sprenger overigens wel direct een bijzondere rol toebedeeld. Ze mag de raad voorzitten. In 1940 breekt echter de Tweede Wereldoorlog uit en de raad komt daarna nog zes maal bijeen, voor het laatste op 15 augustus 1941. Per 1 september worden de gemeenteraden ontbonden door de Duitse bezetter. Pas op 4 januari 1946 komt de gemeenteraad van De Werken en Sleeuwijk voor de eerste maal opnieuw bijeen. Toontje Sprenger is er dan niet meer bij. Tussen 1939 en 1946 zijn er geen gemeenteraadsverkiezingen geweest vanwege de Duitse bezetting. Of Woudrichem dus zo’n voorvechter was van het vrouwenkiesrecht, blijft voor mij nog even een vraagteken. Wel heeft Woudrichem in het verleden al eens vrouwelijke wethouders gehad. Ik herinner me mevr. Werther-van Suijlekom en Nel Boer.