hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, July 17, 2006

Dag 198: Het hedendaagse boerenleven


Jan Vermue, parttime boer op ‘de Oude Pannenhoef’, een kop-hals-romp boerderij uit 1678, langs het Peereboomsegat
Op 19 augustus kunt u tijdens de Boerenerfdag in Genderen weer kennismaken met het hedendaagse boerenleven. Hoe ziet dat hedendaagse boerenleven er uit anno 2006? Polderwandelingen, boerengolf, streekproducten, een koeienquiz, een rondleiding op een kaasboerderij. Kortom er valt weer veel te genieten. Persoonlijk vind ik vooral de streekproductenmarkt leuk. Tijdens de boerenerfdag verkopen ze er groente en fruit, (geiten)kaas,sappen, pompoenen, honing, bloemdecoraties, vlees, diervoeders, boerenijs, tuinplanten, laanbomen, eieren en zonnebloemen. In het rapport over de agrarische sector in ons gebied van de commissie Wijde Biesbosch wordt aan de ontwikkeling van streekproducten veel aandacht besteedt, vooral als mogelijke bron van neveninkomsten. Ook zijn er weer diverse creatieve workshops. Ook vorig jaar heb ik daaraan deelgenomen en toen een leuke oogstmand gemaakt. De mand heb ik nog, de pompoenoogst van destijds is helaas verdwenen, maar op de Boerenerfdag kan ik weer terecht voor een nieuwe voorraad.
Ook kan er aan het einde van de middag deelgenomen worden aan boerengolf in groepjes. Leuk voor de teambuilding in de politiek. Wie wil er met mij mee boerengolf spelen?