hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, July 14, 2006

Dag 195: Quatorze juillet


Vandaag herdenken de Fransen de bestorming van de Bastille op 14 juli 1789. Het volk kwam in opstand tegen Lodewijk de 14e en riep om meer democratie. De Franse revolutie was het gevolg. De Bastille, de staatsgevangenis was voor hen kennelijk symbool van de macht van koning en adel en de onmacht van het volk. Er werden overigens maar 7 gevangenen aangetroffen in de gevangenis. Grappig is wel te lezen dat Fransen zo slim waren de stenen van de Bastille, die door de opstandelingen werd afgebroken, voor veel geld te verkopen als aandenken aan die bestorming. Zoiets als met De Muur in Duitsland is gebeurd, na de stille revolutie in Oost-Duitsland. Het roept overigens de vraag op of ook in Werkendam een revolutie mogelijk is. Met de bestorming van onze gevangenis in het politiebureau in Nieuwendijk. Of een bestorming van het gemeentehuis. Zo ver mijn historische kennis reikt is het in Werkendam nooit tot een opstand gekomen. Één keer kan ik me herinneren dat de gemoederen heftig beroerd werden en dat was bij de aanleg van de fietsdijk in Sleeuwijk. En in mijn jonge jaren werd tijdens de jaarwisseling het politiebureau aan de Merwestraat bekogeld. Maar misschien kennen lezers van mijn weblog nog andere revoluties/opstandjes.