hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, July 21, 2006

Dag 202: De Berlijnse muur


De Berlijnse muur werd gebouwd in de zomer van 1961. Op 13 augustus van dat jaar sloot de muur definitief de grens tussen Oost-en West-Duitsland. Toevallig in de periode dat ik geboren ben. Ik ben dus een kind van de jaren zestig, net zoals de lijsttrekkers van een aantal politieke partijen. Andre Rouvoet, Wouter Bos, Femke Halsema, Geert Wilders, Mark Rutte, Marco Pastors, ook zij zagen het levenslicht in de jaren zestig zo viel te lezen in weekblad Elsevier. Socioloog Hans Beckers voorspelde dat juist die generatie bestempeld kon worden als de verloren generatie. De genoemde lijsttrekkers ervaren dat echter geenszins. Opvallend verschil tussen deze mensen en mijzelf is dat zij pas laat een relatie en kinderen kregen. Zelf was ik juist jong moeder. Daardoor konden zij studeren en kwamen pas later op de arbeidsmarkt die toen al aantrok. De massale werkloosheid van het begin van de jaren tachtig was toen al voorbij. Maar ach, zoals ik al eerder schreef ‘Van het concert des levens krijgt niemand een program’. Wie herinnert zich immers niet de verbazing toen de Berlijnse muur viel?