hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, August 27, 2006

Dag 238: Woerkum 650 jaar




Vandaag bracht ik een bezoek aan Woerkum, het enige stadje in de regio. Het was er prachtig versierd vanwege de viering van 650 jaar stadsrechten. Terwijl ik naar de vesting wandelden spraken enkele mensen voor me over het verkrijgen van die stadsrechten. “Zou het wel echt stadsrechten hebben en zou het wel echt 650 jaar geleden zijn?”, zo vroegen ze zich af. Dat van die stadsrechten klopt wel, maar bij het jaartal kun je vraagtekens zetten. De stadsrechten van Woerkum zijn volgens onderzoek namelijk al ouder, maar een exacte datum of akte daarvan is kennelijk niet terug te vinden. Maar ach, wat doet het ertoe. Het was gewoon gezellig in de vesting, zo zonder auto’s en met paard en wagen. Maar al die mobieltjes zijn kennelijk onmisbaar. Ook bij de viering van 650 jaar.