hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, October 05, 2006

Dag 277: Stemmachines


Vandaag op TV een reportage gezien over de fraudegevoeligheid van stemmachines. En dat stemmachines niet achter slot en grendel stonden of bewaakt werden. Met grote verbazing de uitzending gadegeslagen. Ben ik zo naïef? Nee, maar ik ga nog altijd uit van de integriteit van de mensen die de stemmachines instellen en bedienen. Dat zijn dus allereerst de ambtenaren en daarnaast ook politici en burgers. De keren dat ik op het stembureau heb gezeten, was ik me altijd zeer bewust van het democratisch recht om te stemmen. En daar ga je zo zorgvuldig mogelijk mee om. Dus in het zorgcentrum niet even snel de knop van je eigen partij indrukken als een oudere bewoner het even niet weet.

Op de website van het Ministerie van Binnenlandse Zaken staat de meest actuele informatie over mogelijke fraude met stemmachines. Één alinea wil ik citeren:

Anders dan in het Angelsaksische kiessysteem hebben kleine aantallen stemmen in Nederland geen doorslaggevende invloed. Voor één Kamerzetel zijn circa 60.000 stemmen nodig. Zou iemand willen en kunnen frauderen met stemmachines, dan moet hij dit doen met een groot aantal stemmachines om zelfs één zetel binnen te halen. Er van uitgaande dat – om niet op te vallen – niet meer dan 10 procent van de stemmen oneigenlijk wordt door gesluisd naar een andere partij/kandidaat dan waarop ze werden uitgebracht, dan zou dat gaan om 500 tot 600 stemmachines.

Maar morgen ga ik toch even navragen waar de Werkendamse stemmachines staan als ze niet gebruikt worden. Ik ga er vanuit op het gemeentehuis, waar ook een alarmsysteem is geïnstalleerd.