hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, December 15, 2006

Dag 350: De nieuwe Es (2)

Gisteren plaatste ik op mijn weblog het persbericht over de mogelijke verplaatsing van winkelcentrum de Es naar de Eikenlaan/Transvaal. Vandaag mijn reactie op die plannen. Op het eerste gezicht lijkt het een briljant idee, op de plaats van het huidige winkelcentrum blijft de ruimte beperkt, wat je ook veranderd aan het centrum. Op een nieuwe plek is er so wie so meer ruimte. Toch zie ik nog wel wat bezwaren. Tijdens de vorige raadsperiode is na een stevige discussie in de raad de lokatie Transvaal afgevallen voor woningbouw. De twee belangrijkste redenen voor het CDA waren destijds de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast van de A27. Met de huidige strengere normen zou dat weleens problemen op kunnen leveren. Op de nieuwe plek komt echter niet alleen een winkelcentrum, maar worden ook woningen gebouwd. En dan rijst opnieuw de vraag; Hoe zit het dan met luchtkwaliteit en geluidsoverlast? Bovendien betekent de bouw van een nieuw winkelcentrum wel ernstige vertraging voor de bouw van een wozoco, terwijl er juist op gehamerd is dat dat snel moest. Al met al dus nog de nodige vragen rond de plannen.