hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, December 29, 2006

Dag 364: Mary Wollstonecraft

Mary Wollstonecraft

Soms weet ik echt niet wat ik op mijn weblog moet schrijven. En dan neem ik mijn toevlucht tot bijzondere gebeurtenissen. Zo is op 29 december 1916 ooit de monnik Raspoetin aan het Russische hof vermoord, vandaag 90 jaar geleden.
Ook op 29 december huwde Mary Wollstonecraft (27 april 1759 – 10 september 1797), een Engels schrijfster en feministe, met William Goodwin. In 1789 werd Mary Wollstonecraft gegrepen door de revolutionaire ontwikkelingen in Frankrijk en in 1792 vertrok ze naar Parijs om de Franse Revolutie van nabij mee te maken. In dat jaar schreef zij haar bekende feministische werk A Vindication of the Rights of Woman. In Frankrijk ontmoette zij de Amerikaan Gilbert Imlay, van wie ze een dochter kreeg die zij Fanny noemde, naar haar vriendin. Na de pijnlijke breuk met Imlay raakte zij bevriend met de radicale filosoof William Godwin, die romantiek en huwelijk afwees. Niettemin trouwde deze verklaarde tegenstander van het huwelijk in 1797 met de feministe. Zij benadrukten echter dat hun huwelijk geen concessie aan de heersende moraal was, maar dat zij volkomen gelijkwaardige partners waren. Mary Wollstonecraft stierf in 1797 na de geboorte van haar dochter Mary, de latere vrouw van de dichter Shelley en schrijfster van de klassiek geworden roman Frankenstein.