hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, March 09, 2008

De eeuw van mijn moeder (2)


Mijn moeder temidden van haar kinderen

Mijn moeder Theodora de Kooter werd geboren in 1936 als eerste kind in het gezin. Ze bleef niet lang enig kind, er volgden al snel twee zusjes. In totaal werden er tien kinderen geboren. Haar vader was metselaar in een familie/aannemersbedrijf, haar moeder zorgde voor de kinderen. Thea was een briljante leerlinge. Zo goed, dat ze door mocht leren aan de ULO, een voorrecht dat zussen na haar niet kenden. Ook op de ULO blonk ze uit, de tweede en derde klas doorliep ze in een jaar. Nog verder doorleren voor bv. schooljuf zag ze zelf niet zitten, zodat ze op 15 jarige leeftijd al op kantoor in Gorinchem ging werken, o.a. bij de Vries Robbé. Het laatste jaar voor haar huwelijk werkte ze op kantoor bij het familiebedrijf De Kooter. In 1958 huwde ze met de schipper Jan Willem Kieboom en stapte aan boord. Er werden zes kinderen geboren uit het huwelijk, zelf was ik het derde kind. Als schippersfamilie was schoolgaan niet eenvoudig, een internaat was er nog niet. In 1971 werd er daarom een huis gekocht, zodat het gezin weer werd herenigd, maar mijn moeder afscheid nam van het schippersleven. Al die tijd was mijn moeder degene die de boekhouding van het bedrijf verzorgde. Nadat de oudste kinderen het huis verlieten, keerde ze in 1987 weer terug aan boord. Mijn broer werd knecht. Helaas duurde het niet lang omdat mijn vader in 1989 geheel plotseling overleed. Sinds die tijd woont ze weer in Werkendam. Na al die jaren is ze nog altijd actief als vrijwilligster bij de Wereldwinkel. Ook biedt ze indien nodig opvang voor haar schipperskleinkinderen. Sinds kort heeft ze dertien kleinkinderen.