hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, November 25, 2010

De Blauwe Stad en het Wieringerrandmeer

Het Wieringerrandmeer

Toen ik nog maar net raadslid was in 2002 werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan een studiedag over architectuur in Bergen op Zoom. Ik meen van Architectuur Lokaal. Het ging over de inrichting van de openbare ruimte. Een van de sprekers was toen de burgemeester van Wieringermeer die laaiend enthousiast vertelde over de aanleg van het Wieringerrandmeer. Speciaal voor het landschapsontwerp was een prijsvraag uitgeschreven om zo creatieve ideeën te ontwikkelen voor de herinrichting van het gebied. Zou het niet prachtig zijn als zoiets ook zou gebeuren in de Noordwaard, waar toen al de eerste plannen voor werden ontwikkeld? Hoe mijn fascinatie voor de Blauwe Stad in Groningen is ontstaan weet ik niet meer. Maar ook daarmee heb ik weleens de link gelegd met de Biesbosch. (Blog 9 februari 2006) Ook hier ging een polder op de schop met meer ruimte voor water en wonen aan het water. Helaas is inmiddels de aanleg van het Wieringermeer afgeblazen en de Blauwe Stad absoluut niet het succes waar Groningen op gehoopt had. Betekent dit dat grootschalige landinrichtingen gedoemd zijn te mislukken? Zullen we dat over tien jaar ook zeggen als de Noordwaard ontpolderd is? Laten we hopen dat dat gebied een betere toekomst krijgt!