hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, December 04, 2010

De macht van de boerenrepublieken

Hoog water buiten de waterpoort in Woudrichem in 1995

Deze week via internet twee boeken besteld van Rudie van Meurs. Het boek 'Hoog water', de macht van de boerenrepublieken in het Rivierengebied heb ik in één adem uitgelezen. Het deed me vooral denken aan het boek van Kees Slager over de waternoodsramp van 1953. Met gelukkig het verschil dat in het boek 'Hoog water' over het hoge water in 1995 geen slachtoffers vielen. Maar in beide boeken wordt het 'falen van de overheid' zichtbaar om de burgers te beschermen tegen hoog water. Want waarom zijn de rivierendijken tussen 1926 en1995 nauwelijks aangepakt? Het tweede boek van Rudie van Meurs; gaat over de laatste 25 jaar van polderdistrict Betuwe. Dat moet ik nog uitlezen, maar het verveelt geen moment. Heerlijk om zo meeslepend te kunnen schrijven, maar ook heerlijk om te lezen over onze strijd tegen het water. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen!