hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, June 02, 2013

Inwoners zijn onze ogen en oren bij de dijkbewaking









ALTENA - De patrouillelopers van Waterschap Rivierenland worden tijdens de inspectie van de dijken per bus vervoerd. Wel even iets anders dan bij het echte werk, dan lopen ze over de dijken op zoek naar zwakke plekken.
Wachtcommandant Jacco Koman geeft uitleg over de coupure bij de Loevesteinse poort aan Pim de Fijter en Jan de Gelder
Wachtcommandant Jacco Koman geeft uitleg over de coupure bij de Loevesteinse poort aan Pim de Fijter en Jan de Gelder

Op den Bol buiten de waterpoort wijst Jacco Koman op de geparkeerde auto’s. “Als de poort moet worden dichtgezet, moeten eerst alle auto’s hier weg. Als we de eigenaar niet kunnen vinden, komt er een bergingsbedrijf”. Het is slechts een van de voorbeelden die hij aanhaalt tijdens de inspectie door de vesting. Bij de coupures zelf geeft hij uitleg over het plaatsen van de rijen schotbalken, die opgeslagen liggen op de dijkpost bij de zuivering in Sleeuwijk. “Vroeger smeerden ze de kieren dicht met paardenmest”. In 2011 werd de Loevesteinse poort voor de laatste maal gesloten. “Achteraf was het niet nodig, dat voorspelden toen de inwoners al. Zij zijn onze ogen en oren bij de dijkbewaking. Daarom is de communicatie met hen ook zo belangrijk. Maar voorheen keken we vier dagen vooruit naar de waterstand bij Lobith, nu is dat ingekort tot twee dagen”. Ook bij de inundatiesluis geeft Koman uitleg. In de winterdag krijgt hij van bewoners nog weleens een telefoontje als het water in de inundatiekom nog niet op niveau is gebracht. Koman werkt al 23 jaar bij het Waterschap, eerst bij Alm en Biesbosch en nu bij Rivierenland.
Na de inspectie in de vesting rijdt de bus naar de kwelkade bij de Vijcie in Sleeuwijk. “Zelfs bij laag water stroomt er nog kwelwater naar de sloten hier langs de dijk. Daarom is hier vroeger al een kwelkade aangelegd”. Als laatste wordt de Noordwaard bezocht. Een eldorado voor dijkenliefhebbers, Overal in het gebied worden nieuwe dijken aangelegd, zoals langs fort Steurgat. Maar ook om de zeven hoog bekade polders worden nieuwe kades gemaakt. “Nu ligt er 20 kilometer dijk in het gebied, straks wordt dat zo’n tien kilometer extra. Mensen kunnen straks het beste op hun terp blijven zitten met hoogwater. Die zijn hoger dan de dijken”. Koman vertelt dat zijn vader nog gewerkt heeft aan de inpoldering van de Noordwaard.
Zijn eigen ervaringen met extreem hoog water dateren uit 1993 en 1995. “In 1995 lagen onze satelliettelefoons al in Breda. Zelfs de commissaris van de Koningin kwam nog met een helicopter op inspectie. Maar midden in de nacht was de waterspanning in de dijk opgemeten en werd gezegd dat de dijken het zouden houden. Dijkgraaf Bastiaan Snoek wilde daarom niet evacueren. Maar in Sleeuwijk stond al ME op de dijk, toen was er wel even paniek in het gebied”.