Inwoners zijn onze ogen en oren bij de dijkbewaking
Wachtcommandant Jacco Koman geeft uitleg over de coupure bij de Loevesteinse poort aan Pim de Fijter en Jan de Gelder |
Op den Bol buiten de waterpoort wijst Jacco Koman op de geparkeerde
auto’s. “Als de poort moet worden dichtgezet, moeten eerst alle auto’s
hier weg. Als we de eigenaar niet kunnen vinden, komt er een
bergingsbedrijf”. Het is slechts een van de voorbeelden die hij
aanhaalt tijdens de inspectie door de vesting. Bij de coupures zelf
geeft hij uitleg over het plaatsen van de rijen schotbalken, die
opgeslagen liggen op de dijkpost bij de zuivering in Sleeuwijk. “Vroeger
smeerden ze de kieren dicht met paardenmest”. In 2011 werd de
Loevesteinse poort voor de laatste maal gesloten. “Achteraf was het niet
nodig, dat voorspelden toen de inwoners al. Zij zijn onze ogen en oren
bij de dijkbewaking. Daarom is de communicatie met hen ook zo
belangrijk. Maar voorheen keken we vier dagen vooruit naar de waterstand
bij Lobith, nu is dat ingekort tot twee dagen”. Ook bij de
inundatiesluis geeft Koman uitleg. In de winterdag krijgt hij van
bewoners nog weleens een telefoontje als het water in de inundatiekom
nog niet op niveau is gebracht. Koman werkt al 23 jaar bij het
Waterschap, eerst bij Alm en Biesbosch en nu bij Rivierenland.
Na de inspectie in de vesting rijdt de bus naar de kwelkade bij de Vijcie in Sleeuwijk. “Zelfs bij laag water stroomt er nog kwelwater naar de sloten hier langs de dijk. Daarom is hier vroeger al een kwelkade aangelegd”. Als laatste wordt de Noordwaard bezocht. Een eldorado voor dijkenliefhebbers, Overal in het gebied worden nieuwe dijken aangelegd, zoals langs fort Steurgat. Maar ook om de zeven hoog bekade polders worden nieuwe kades gemaakt. “Nu ligt er 20 kilometer dijk in het gebied, straks wordt dat zo’n tien kilometer extra. Mensen kunnen straks het beste op hun terp blijven zitten met hoogwater. Die zijn hoger dan de dijken”. Koman vertelt dat zijn vader nog gewerkt heeft aan de inpoldering van de Noordwaard.
Na de inspectie in de vesting rijdt de bus naar de kwelkade bij de Vijcie in Sleeuwijk. “Zelfs bij laag water stroomt er nog kwelwater naar de sloten hier langs de dijk. Daarom is hier vroeger al een kwelkade aangelegd”. Als laatste wordt de Noordwaard bezocht. Een eldorado voor dijkenliefhebbers, Overal in het gebied worden nieuwe dijken aangelegd, zoals langs fort Steurgat. Maar ook om de zeven hoog bekade polders worden nieuwe kades gemaakt. “Nu ligt er 20 kilometer dijk in het gebied, straks wordt dat zo’n tien kilometer extra. Mensen kunnen straks het beste op hun terp blijven zitten met hoogwater. Die zijn hoger dan de dijken”. Koman vertelt dat zijn vader nog gewerkt heeft aan de inpoldering van de Noordwaard.
Zijn eigen ervaringen met extreem
hoog water dateren uit 1993 en 1995. “In 1995 lagen onze
satelliettelefoons al in Breda. Zelfs de commissaris van de Koningin
kwam nog met een helicopter op inspectie. Maar midden in de nacht was de
waterspanning in de dijk opgemeten en werd gezegd dat de dijken het
zouden houden. Dijkgraaf Bastiaan Snoek wilde daarom niet evacueren.
Maar in Sleeuwijk stond al ME op de dijk, toen was er wel even paniek in
het gebied”.
0 Comments:
Post a Comment
http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home