hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, June 15, 2014

Waterbewustzijn



Standbeeld de Steenkruier in Herwijnen van kunstenaar Joep Faddegon
Het jaarlijkse congres voor waterschapsbestuurders op 30 juni in Lelystad heeft als thema 'Waterbewustzijn'. Niet alleen een mooi woord, maar ook een intrigerend woord. In het OESO onderzoek naar het waterbeheer scoort Nederland op vrijwel alle punten excellent. Met uitzondering van ons 'waterbewustzijn'. Bijna niemand in ons land beseft dat we voor een groot deel onder de zeespiegel liggen. En dat als de gemalen uit zouden vallen, we natte voeten zouden krijgen. Hoe komt het toch dat dat waterbewustzijn zo laag is in ons land? Vinden we het zo vanzelfsprekend dat het allemaal goed geregeld is, dat we ons er ook verder niet druk om maken. Dat lijkt wel logisch. Hoe vaak denk je zelf niet: ach het ligt buiten mijn invloedsfeer. Waar zou ik me druk om maken? Nog belangrijker is natuurlijk de vraag hoe we onze inwoners meer 'waterbewust' kunnen maken? Mooi vraagstuk voor de waterschapsverkiezingen in maart 2015.