hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, February 24, 2015

35 huizen gered van de sloop

Ontwerp van herinrichting Sleeuwijkse dijk na sloop van 35 huizen

Voor de dijkverzwaring langs de Merwededijk bij Werkendam werd ineens het plan geboren om 35 woningen langs die dijk tussen de Sasdijk en De Werken te slopen. Na de dijkverzwaring konden de huizen dan weer teruggebouwd worden. Wie dat idee lanceerde weet ik niet meer, maar ik vond het van meet af aan een dwaas plan. Alsof het zo simpel was om even je huis te laten slopen en enkele jaren later gewoon een nieuwbouw huis te betrekken. Er is zelfs serieus onderzoek gedaan naar deze optie, zelfs tekeningen van de herinrichting zijn gemaakt. Met bewoners werden gesprekken gevoerd van een uur of ze zoiets wel zagen zitten. Alsof je in zo'n kort tijdbestek een beslissing kunt nemen over zoiets ingrijpends. Ik heb er dan ook stevig bezwaar tegen gemaakt, uiteindelijk is het gelukkig niet door gegaan. Als je ziet hoeveel weerstand ontstond bij de bewoners aan het Kerkeinde toen dit najaar ineens een plan opdook voor dijkverlegging, is het nog steeds niet te begrijpen dat er toen zo weinig protest klonk.