hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, July 11, 2015

Bijzondere ontmoetingen

De dijkstoel? Zouden deze stoelen nog bij de kerk in Ravenswaaij staan, de foto is van 2009

Tijdens het aanbrengen van het geotextiel in de dijk bij Opheusden sprak ik met enkele bewoners, ze vertelden dat de dijk daar veertien jaar geleden ook al was versterkt. Ze vertelde dat er sprake was van het gebruik van verkeerd zand. Of dat correct is, zou ik moeten nazoeken. Maar ze vertelde nog meer. Terwijl we stonden te praten vroeg ze namelijk waarom ik daar in Opheusden was. Uiteraard heb ik haar verteld dat ik bestuurder ben bij Waterschap Rivierenland. Dat vond ze wel mooi, ze had namelijk ook in het bestuur gezeten van polderdistrict Betuwe. Toen ik naar huis reed kreeg ik spijt dat ik haar naam niet had gevraagd, maar ze woonde vlakbij aan de Marsdijk. Thuis geprobeerd via google meer te achterhalen, helaas is het me niet gelukt. Wel vond ik in het boek 'de laatste dagen van de boerenrepubliek' van Rudi van Meurs iets terug over de eerste vrouwen in dat polderbestuur. Mieke Bies-van der Velden en Annette Augustijn-van Buuren worden genoemd in het hoofdstuk over de eerste vrouw. Mieke Bies had met verwondering rondgekeken in het polderbestuur. Het verzoek van een collega bestuurder om bij haar eerste vergadering te vragen om een extra kapstok had ze resoluut geweigerd. Annette was nog bijna in de dijkstoel opgenomen, het dagelijks bestuur van het polderdistrict. Overigens een prachtig woord, dijkstoel. Jammer dat het verloren is gegaan in de geschiedenis.