hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, July 12, 2015

De eerste vrouwen

Waterschapsvrouwen op slot Loevestein

Terwijl ik mijn blog van 11 juli schreef over de bijzondere ontmoetingen, bedacht ik me dat het misschien leuk zou zijn om portretten te maken van die eerste vrouwen die in de polderbesturen en waterschappen terecht kwamen. Ik heb het idee voorgelegd aan de webmaster van het Waterlelienetwerk. Maar ook Thea de Roos zou daar wel raad mee weten. Bij de laatste verkiezingen in 2015 is 23 % van de nieuwe bestuurders een vrouw. Hiervan is 27 % gekozen bij de verkiezingen. Slechts 11 % van de geborgde zetels wordt ingevuld door een dame. Daarin is Waterschap Rivierenland dan weer vooruitstrevend, daar bestaat de fractie van geborgde zetels voor vijftig procent uit vrouwen; Wilma Fokker en Riet de Graaf.