hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, September 26, 2015

'n Dijk van een fietspad

De steur op het Steurgatbankje

 Volgens mij heb ik al eerder geschreven over het mooiste fietspad van Brabant over de Steurgatdijk van Werkendam naar Hank; een afstand van tien kilometer. Met onderweg zoveel doorkijkjes naar de Biesbosch dat hier de Biesbosch echt beleefd kan worden. Vandaag werd het pad geopend door wethouder Wim de Jong, met de opening komt een wens uit die hij al tien jaar lang koesterde. Maar zijn geduld werd beloond, het fietspad kreeg de naam 'het Cornelis Pieter van den Hoek pad, in de volksmond al snel omgedoopt tot het Werkendamse Pieterpad. 

Nogmaals de Steur op het bankje

Het fietspad zelf was al prachtig, maar is nog mooier geworden door de onthulling van het Steurgatbankje. Dacht ik aanvankelijk nog dat het louter om een betonnen zitbankje ging, werd ik vandaag toch verrast door het beeld van een Steur op het bankje. Gemaakt van Corthen staal, zodat het alleen maar mooier wordt. Overigens komen er nog wat extra bankjes. Niet alleen is het fietspad geopend, ook de dijkversterking is gereed zodat de dijk weer veilig is, zo vertelde heemraad Goos den Hartog. Overigens werd door het bestuur van Waterschap Rivierenland al eerder besloten om de dijkverzwaring voor te financieren, om te voorkomen dat steeds kleine stukjes afgekeurde dijk zouden worden aangepakt. De dijk was één van de projecten van het Hoogwaterbeschermingsprogramma.