hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, September 30, 2015

Waterbuffels en Konikspaarden

Brug bij het eerste gat in het Steurgat met op de achtergrond de boerderij Keizersguldenwaard

Met de afronding van de ontpoldering van de Noordwaard kan verder gekeken worden naar het toekomstig beheer van het gebied. Dit is door Staatsbosbeheer uit besteedt aan Van Kessel. In hun plannen worden in elk geval waterbuffels en konikspaarden geintroduceerd in het gebied. Op zijn minst opmerkelijk omdat bij herplaatsing van boeren in elk geval is besloten dat geen veeteelt bedrijven zich meer in het gebied konden vestigen. Het evacueren van vee zou te veel risico's opleveren. Ervan uitgaande dat dit nog steeds geldt, betekent dit dat de waterbuffels en konikspaarden bij hoog water toch in het gebied moeten blijven? Om het antwoord op die vraag te vinden, zal ik in elk geval nog contact zoeken met Van Kessel. Voor vandaag hou ik het verder bij een foto van mijn eerste boottochtje door de pas door gegraven kreken in de Noordwaard.