hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, November 21, 2015

Afsluiting van instroomopeningen in Steurgat

Op de achtergrond is de keet van de combinatie Noordwaard en Rijkswaterstaat nog te zien

De schotbalken 



Waterschap Rivierenland heeft woensdag schotbalken geplaatst bij de drie instroomopeningen in het Steurgat van de kreken door de Noordwaard. Volgens mij iets later dan de planning van 1 november. Omgevingsmanager Ralph Gaastra vermeldde eerder al dat deze zouden worden afgesloten om te voorkomen dat de rivierafvoeren van het Maaswater door opstuwing invloed zouden hebben op de rivierafvoeren van de Merwede. Beide rivieren hebben een ander waterregime. De afsluiting geldt alleen in de winterperiode. Of het dan gaat over de periode van 1 oktober tot en met 1 april weet ik even niet. Afgelopen woensdag gebeurde dat na de hevige zuidwesterstorm, die zorgde voor hoog water en snelstromende kreken in de Noordwaard. Of na de afsluiting nog door de kreken gevaren worden betwijfel ik, maar ook dat weet ik niet zeker. 

Oeps, net een stukje te kort?