hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, December 26, 2015

Wie breit, die blijft

Gebreid tafereeltje uit de Franse tijd




Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan het Fries Museum in Leeuwarden. Een aanrader voor museumliefhebbers.. Mijn bezoek was ingegeven vanwege de expositie over breien. Het mooiste was eigenlijk de mix van 21e eeuws modern breiwerk met schatten uit de collectie van het Fries Museum. Zoals prachtige, gebreide kanten mutsen, maar bijvoorbeeld ook gebreide handschoenen, gebreide kralentasjes, gebreide babymutsjes en wat al niet meer. Bij de meer moderne breisels waren zelfs enkele breiwerken van mensenhaar, zoals de wolf uit het sprookje van roodkapje. En dan de tafereeltjes uit de historie, zoals uit de Franse tijd in 1775. Of dat beeld uit 1934 met zelfs het tijdschrift 'praten en breien'. Nooit geweten dat dat tijdschrift bestond, mijn moeder sprak wel altijd gekscherend dat ik kon praten en breien tegelijk. En bekijk vooral even het filmpje over de truien van Loes.


Tijdschrift praten en breien