hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, July 28, 2016

Schattige sinterklaascadeautjes van Elsbeth en Huibert

De kopjes, van één ontbreekt het schoteltje.

Vandaag bracht ik een bezoekje aan de Oudheidkamer van Grietje Post. Altijd leuk om te doen, vooral omdat Grietje altijd vol verhalen zit. En ook tussen bijzondere spulletjes in haar Oudheidkamer. Die ze ook van iedereen krijgt aangeboden. Vandaag liet ze me twee schattige kopjes zien. Een geschenk voor Elsbeth van Loon en Huibert Verhagen, zo stond op beide kopjes. Bedoeld als geschenk voor Sint Nicolaas. Op 6 december 1912! De kopjes zijn speciaal voor die dag beschilderd, zo staat op het ene kopje Sint voluit en op het kopje van Elsbeth afgekort als St. Via de stamboom van het BHIC vond ik terug dat Huibert Verhagen op 21 juni 1922 huwt met Elisabeth van Loon. Het huwelijk duurt niet lang, op 23 september 1925 komt Huibert Verhagen te overlijden. Gezien de huwelijksdatum moet ik nog een keer terug naar Grietje, om te checken of de datum van 1912 klopt.

De kopjes waren niet het enige fraais, zo liet ze nog een prachtig mini psalmboekje zien, compleet met naam van het jonge meisje die het cadeau kreeg, ik meen in 1938. Van hetzelfde meisje nog een doos vol 'nuttige handwerken' zoals dat toen zo mooi heette. Met slabjes, gebreide sokjes en een geborduurde pyamatas of zak, dat weet ik even niet meer.