hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, August 04, 2016

Kinderdijk of Kinderdijk?

De foto is niet echt scherp, maar links onder ligt een grote biezen mand, die tijdens Koningsdag 2014 in de vlootshow in Dordrecht mee deed. De mand was gemaakt door een kunstenaar en heeft nu een plekje in Kinderdijk gekregen.

Vanmiddag een bezoek gebracht aan Kinderdijk, samen met mijn zus, moeder en tante. Tijdens de rondvaart vertelde de schipper over de herkomst van de naam Kinderdijk. Het overbekende verhaal over het wiegje met baby en kat die samen de Sint Elizabethsvloed overleefde en bij Kinderdijk aan de dijk spoelden. De schipper vertelde echter ook nog een ander verhaal; de boezems van de Kinderdijk zouden gegraven zijn voor de kinderen van de dijk! En dat verhaal had ik nog niet eerder gehoord. Toch blijf ik nieuwsgierig naar de echte naam. De schipper vertelde namelijk ook in één adem dat zich rond 1250 mensen vestigden in het veengebied bij Kinderdijk. Maar wat was de naam van die plek tussen 1250 en 1421? Geen Kinderdijk dan toch? Wie het weet mag het zeggen.

Op bezoek in Kinderdijk