hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, October 26, 2016

Kanovaren over de Bakkerskil

De Papsluis met lnks op de foto de Bakkerskil

Ooit was de Bakkerskil de vaarweg van Gorinchem naar Geertruidenberg. Dat vertel ik regelmatig tijdens rondleidingen op Fort Altena bij uitleg over de Papsluis. Die grote sluis die daar als een vis op het droge midden in de polder ligt. Maandag was ik op het gemeentehuis om te kijken naar de mogelijkheden om een kanoroute vanaf Fort Bakkerskil naar de Biesbosch en verder naar Geertruidenberg te ontwikkelen. Zodat je straks weer bijna van Geertruidenberg naar Gorinchem kunt varen. Deze zomer was ik daar al eens met wethouder Machiel de Gelder wezen kijken. Maandag spraken we ook met vertegenwoordigers van de toeristische kanoband. En het plan is toch iets minder simpel dan aanvankelijk leek. Het mooiste zou zijn als er een buis in de Heijmansgat zou worden geplaatst, zodat je daar doorheen kunt met de kano. Anders moet je uitstappen en de weg over met je kano en dat vormt altijd een barrière, zo wisten de kenners van de kanobond. Maar het is prachtig varen over de Bakkerskil, zo lieten de kanovaarders ook weten.