hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, April 16, 2017

Een interview met Riet de Graaf uit 2005!




Tien jaar na dit interview werd Riet de Graaf alsnog AB lid van Waterschap Rivierenland


Waterschap Rivierenland krijgt een nieuw algemeen bestuur. Alle inwoners van het rivierengebied kunnen daarvoor stemmen tussen 25 oktober en 15 november. Er hebben zich 92 kandidaten verkiesbaar gesteld. Van de 57 zittende bestuursleden hebben zich er 35 herkiesbaar gesteld. Onder hen zijn 12 vrouwen. Het waterschap maakt per kieskring een kandidatenboekje, waarin de kandidaten zich in het kort voorstellen. Alle stemgerechtigden krijgen dit boekje samen met het stembiljet in de week van 24 oktober toegestuurd. De schriftelijke verkiezingen worden gehouden van 25 oktober tot 15 november.  Op 18 november maakt het waterschap de voorlopige uitslag van de verkiezingen bekend.

Één van de mensen die zich reserve-kandidaat heeft gesteld is ZLTO voorzitter Riet de Graaf uit Nieuwendijk. Ad van Velthoven is haar ‘sparring-partner’ en al jarenlang bestuurder bij het Waterschap in de categorie ongebouwd (grondeigenaren). De reserve kandidatuur is bedoeld om bij langdurige afwezigheid te kunnen inspringen. 

“De interesse in water is er altijd al geweest”, zo vertelt Riet de Graaf. “Misschien wel vanwege het vleugje schippersbloed dat ik heb. Ook moesten wij vroeger op het boerenbedrijf regelmatig koeien overzetten naar de Sliedrechtse Biesbosch. De invloed van water in beleidsstukken wordt natuurlijk ook alleen maar groter. Zie de opgaaf voor regionale waterberging, het peilbeheer, de kwaliteit van het water, de aanleg van ecologische verbindingszones, het baggeren van de sloten. Het heeft allemaal met water te maken. Daarbij zitten natuurlijk ook heel landbouwbelangen. Is het land niet te nat of juist te droog? Daar staat of valt ons werk natuurlijk mee. Kijk bijvoorbeeld naar maatregelen die genomen moeten worden na grote regenbuien. Je kunt dan maar beter  meepraten, dan dat je je haken in het zand zet. Overigens moet ook het behoud het behoud van de natuur niet uit het oog verloren worden, daarom is het goed als allerlei groepen straks vertegenwoordigd zijn in het bestuur. Ondanks de reserve-kanditatuur wil ik er een serieuze invulling aan geven, anders moet je er niet aan beginnen. Met Ad van Velthoven heb ik altijd goed overleg. Het is natuurlijk een ingewikkelde materie, maar voorlopig is dit voor mij een perfect plekje. Als voorzitter van de ZLTO ben ik een beetje in het diepe gegooid, nu kan ik me in die vier jaar goed inlezen en voorbereiden. Over vier jaar zie ik wel weer of ik me opnieuw kandidaat stel. Ik heb geleerd niet te ver vooruit te kijken”.