hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, April 02, 2017

Gouden Grutto voor Meeuwis Millenaar?


Meeuwis Millenaar zet zich in voor de weidevogelbescherming

Ik heb een melkveebedrijf in het Land van Altena met veel aandacht voor natuur. Ik vind het belangrijk in een mooi en rijk landschap te wonen. Koeien beweiden en boerenlandvogels horen daar voor mij bij. Als telg van een boerenfamilie die stamt uit 1420 weet ik niet beter. Voor mij is er geen heerlijker moment dan het voorjaar. Koeien naar buiten, de terugkeer van de boerenzwaluw, het eerste nest op het land. Het zorgt voor dat ultieme lentegevoel. We werken al sinds 2000 samen met de weidevogelgroepen in ons gebied. We melken 70 melkkoeien in een stal met veel aandacht voor koecomfort. In de stal hebben we ieder jaar 15 boerenzwaluwnesten met buiten een modderpoel om nesten te maken. 15 ha van ons bedrijf is ingericht voor akkervogels met name voor kieviten, veldleeuweriken en patrijzen. Het omgaan met boerenlandvogels hoort bij ons bedrijf. In 2017 starten we met een vogelakker speciaal voor de veldleeuwerik. Het aandeel kruidenrijk grasland neemt ieder jaar toe. Plas-dras wordt bij ons op de Brabantse klei gebruikt door de kievit. Samen met betrokken partners organiseer ik regelmatig excursies.