hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, September 27, 2018

Suze Groeneweg en de nieuwe dijkgraaf

Ter gelegenheid van haar intrede in de Tweede Kamer werd zelfs een lied gecomponeerd voor Suze Groeneweg

Vandaag werd in de Tweede Kamer een borstbeeld onthuld van Suze Groeneweg. Vandaag is het precies 100 jaar geleden dat zij Tweede Kamerlid werd, de eerste vrouw die dit ambt mocht vervullen. De onthulling van haar beeld is tevens de start van de viering van 100 jaar algemeen kiesrecht. Vrouwen mochten in 1917 al wel gekozen worden, maar mochten nog niet stemmen. Het vrouwenkiesrecht zelf werd samen met het algemeen kiesrecht in gevoerd in 1919. 

Ik moest aan Suze Groeneweg denken toen ik de de profielschets voor de nieuwe dijkgraaf van Waterschap Rivierenland las, morgen wordt deze vastgesteld tijdens onze AB vergadering. En eigenlijk mis ik iets in die profielschets. Een zin zoals 'bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een vrouw'. We hebben nu immers maar drie vrouwen die dijkgraaf zijn; Hetty Klavers, Ingrid de Bondt en Tanja Klip. En vrouwen zijn al zo dun gezaaid in de waterwereld.