hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, December 29, 2018

Zonder erfgoed zijn we spoorloos

Ook in 2018 heb ik me ingezet voor het behoud van ons erfgoed. Als voorzitter van Erfgoed Altena, als organisator van het Liniepadfestival, als gids op Fort Altena en nog door de eindredactie van het ledenblad van onze Historische Vereniging Werkendam en De Werken c.a. Op school was geschiedenis al mijn lievelingsvak en inmiddels zo'n vijftig jaar later eigenlijk nog steeds. 

De picknickset met recepten uit de Eerste Wereldoorlog, ze zijn ontworpen door Janneke Kornet

Zo mocht ik in maart vanuit het Liniepadfestival samen met anderen enkele prachtige kunstobjecten onthullen langs het Liniepad. Om zo anderen het verhaal van de Nieuwe Hollandse Waterlinie te laten beleven. Nog meer beleving van de Nieuwe Hollandse Waterlinie vond plaats rond de opening van het Educatieparkje bij Fort Giessen in april van dit jaar. Als Erfgoed Altena hebben we daar zeker zo'n tien jaar aangewerkt. Vooral dankzij het aanhoudende enthousiasme van mijn geschiedenisleraar Kees van Maastrigt kwam het parkje uiteindelijk van de grond. 

Het eduatiepark ligt bij Fort Giessen dat ook prachtig werd gerestaureerd en nu een permanente tentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog heeft
Als gids op pad tijdens een rondleiding op Fort Altena

En dan was daar natuurlijk de Slag om Altena; de herdenking dat het 625 jaar geleden was dat in onze regio een gevecht plaatsvond rond de Motte in Almkerk als onderdeel van de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Een prachtig evenement, georganiseerd door de Heeren van Altena.

De Slag om Altena werd gehouden op 14 en 15 juli bij de Motte in Almkerk



En daarna was het gelijk aan de slag voor de samenstelling van de expositie 'Van Emmikhoven tot Altena'.  Met de komst van de nieuwe gemeente Altena was het goed om nog eens te laten zien hoe die gemeente ontstond uit 14 voorgangers. De expositie werd samengesteld met Kees Vreeken en Malu Muhlmann van het Streekarchief. De opening was in september ter gelegenheid van Open Monumentendag op Kasteel Dussen, wat een prachtige entourage voor zo'n expositie. Daarna reisde de expositie naar de Werf. het gemeentehuis in Aalburg en het gemeentehuis in Werkendam. Inmiddels zijn de banners naar het Streekarchief in Heusden gebracht, ook daar zullen ze nog te zien zijn.

De expositie van Emmikhoven tot Altena in de Werf in Woudrichem


In december werd dan tenslotte de peilschaal in Veen officieel opgeleverd. Het is een plaatje geworden, de steen ingemetseld in het dijktalud bij de veerstoep in Veen. Met een al even mooi bord met daarop het verhaal van de peilschaal uit 1858. Ik schreef al eerder dat de peilschaal me deed herinneren aan mijn tijd als schipperskind, toen ik in vakantie aan boord iedere dag de waterstanden op mocht schrijven voor mijn vader. 

De peilschaal is ingemetseld in de dijk, rechts het bord met historische informatie


Helaas eindigt deze blog in mineur, in december gaf de gemeente een sloopvergunning af voor het Rijksmonument op Hoge Polderweg 3. Jarenlang heb ik bestuurders gewezen op de verwaarloosde stand van het monument, maar er werd niet gehandhaafd. Als Erfgoed Altena reden om de gemeente Werkendam een brief te schrijven en haar te wijzen op haar plicht tot handhaving. Dat moet in de nieuwe gemeente Altena echt beter. Zonder erfgoed zijn we spoorloos. Verleden geeft reliĆ«f aan 't heden en zet de weg uit naar de toekomst. Erfgoed laat zien waar je vandaag komt en wie je bent. 


Het Rijksmonument waar de gemeente Werkendam in december een sloopvergunning voor af gaf